Sunday, July 24, 2011

Kurus Itu Segala-galanya?








Manusia tak pernah puas. Yang kurus nak gemuk. Yang gemuk nak kurus. Tapi selalunya, yang gemuklah nak kurus. Kalau boleh nak kurus kering seringan kapas.

‘ Terlalu kurus’ tu bila angka BMI orang tu terletak bawah 18. Untukt mereka yang julat BMI antara 18-22, jangan nak memandai-mandai kata yang korang tu terlalu kurus ye, sebab terlalu kurus sangat pun sebenarnya tak elok.

Untuk yang gemuk sangat memang dah jelas jelas tentang penyakit yang berisiko dihadapi. Mentaliti orang kita ni, kalau kurus confirm sihat. Tak da penyakit! Sebenarnya TAK, kurus terlampau pon berisiko jugak. Antaranya…


1 - Osteoporosis
Tulang akan terjejas & tak sihat jika kalau kurus sangat. Diet kurang nutrien, lebih-lebih lagi kalsium, boleh sebabkan tulang jadi rapuh.

2 - Masalah Kesuburan
Ini penting!. Perempuan yang terlalu kurus berisiko untuk masalah haid yang tidak teratur dan sukar untuk hamil. Ada petua orang tua, kalau nak cari isteri cari yang badan ‘sedap sedap’ sebab yang ‘sedap sedap’ tu subur.

3 - Kurang Daya Tahan
Sistem imun tubuh badan yang lemah disebabkan individu tersebut tidak berupaya untuk melawan virus dan antigen. Menyebabkan orang yang terlalu kurus sering dijangkiti penyakit dan lambat pulih.

4 - Lesu
Terlalu kurus maybe menyebabkan mereka nampak lesu, pucat dan selalu sejuk, sebab kurang isipadu otot yang bekerja untuk bakar kalori.

5 - Keguguran rambut
Orang yang terlalu kurus selalu stress dan menyebabkan mereka kekurangan apa yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut, dan hilang keupayaan untuk kawal suhu badan.Masalah rambut gugur ni selalu terjadi kepada penghidap aneroksia.




p.s.....Nah, kalau dah kurus macam ni, pasang kipas no.5 kat rumah pon boleh melayang. Badan sendiri, sendiri tentukan. Nak cantik atau nak sakit. Asalkan berat badan masih ideal, senaman 3x seminggu mungkin penyakit penyakit bahaya dapat dijauhi.=p



1 comment: