Tuesday, December 21, 2010

12 CARA MAKAN UNTUK MEMBESAR CARA BODYBUILDER

Untuk membuat saiz atau membesar anda memang tidak dapat lari drp makanan. Ramai yang mengeluh kerana masih gagal untuk menambah saiz badan masing2 walaupun mereka declare dah buat macam2 benda. Berikut 12 cara pemakanan yang boleh digunakan utk membantu anda membesar..

1
. MAKAN PROTIN SECUKUPNYA

Dlm dunia BB, protin merupaka makronutrient yg sentiasa dihati. protin membekalkan asid amino yg menjadi baja kepada otot. Tisu otot yg rosak akibat aktiviti mengangkat besi perlu diberi baja protin utk ia membesar.

2.
MAKAN SEKURANG-KURANGNYA 6 X SEHARI.

Makan dalam tempoh antara 2-3 jam akan memastikan keperluan nutriet utk tumbesaran badan sentiasa berlaku. Jika tidak hormon catabolic khasnya cortisol akan membiak dlm badan. Hasilnya badan malas utk membesar. Makan secara kerap juga dapat memastikan BF sentiasa dlm kawalan.

3. [
size=18]MAKAN DGN BANYAK LEMAK YANG BAIK
[/size]

Lemak penting utk pertumbuhan badan yg optimum khasnya perkaitannya dgn pengeluaran hormon testosteron (anabolic). Jadi mula ambil makanan y kaya dgn 'saturated fat' seperti telur kuning, daging merah dan hasil tenusu. Ikan juga bagus kerana membekalkan Omega 3.

4
. TINGKATKAN PENGAMBILAN KARBOHIDRAT

Karbo selalu dikaitkan dgn pengeluaran tenaga. Ia boleh diumpamakan janakuasa. Sebenarnya karbo juga menyumbang pd pertumbuhan badan secara optimum kerana kaitannya dgn hormon insulin yg begitu hebat membawa zat dan asid amino ke dalam tisu2 otot.

5.
MAKAN SEBELUM WO

Agak pelik? makan di sini bukan bermaksud melantak sampai x ingat dunia. Untuk mengimbangi keadaan catabolic masa train nanti, ambil 20 gram whey dan 20-40gm slow digest karbo 30 minit sebelum WO

6.
MAKAN SELEPAS WO

Dalam keadaan badan yg catabolic dan penurunan glycogen semasa train, ambil 30-40 gm whey bersama fast carbo selepas train. Selepas itu, dlm tempoh 45 minit bersedia utk makan solid food dlm ratio 55 karbo, 30 protin,15 lemak.

7
. TAMBAH BCAA DALAM SUPPLEMENT

Bcaa penting utk mengelakkan otot breakdown, meningkatkan protin sintesis dan menghalang hormon catabolic. Ambil 3-5g sebelum dan 4-5gm selepas WO.

8
. JADI SEORANG 'CHEATER'

Selepas beberapa hari mengamalkan diet yg agak 'ketat', seseorang itu boleh melayan makanan yg ditegah sebelum ini. Pengambilan burger bigmag, pizza, ayam kfc dibolehkan dgn syarat ia masih mengekalkan 6x makan dan mengantikan sebahagian drp meal utk memastikan fat 'undercheck'.

9
. GUNA TESTOSTERONE BOOSTER

Dengan menambah supplement ini akan dapat membantu menambahkan pertumbuhan otot.

10
. JADI KARNIVOR SEBENAR

Walaupun ramai beranggapan makan daging akan meningkatkan kadar kolestrol, pengambilan daging merah tertentu membekalkan sejumlah vit B yg penting utk tenaga, zinc, creatine dan besi.

11.
MINUM AIR DGN BANYAK

75% badan kita ialah air. Jadi air sgt penting utk pertumbuhan sel dalam badan. Minum air dgn byk akan meningkatkan volume pembesaran otot. Tambah kalau menggunakan creatin. Mcm mana nak tau bdn kita dyhydrade atau tak. Cuba minum 24 oz air dalam jangkamasa yg singkat. Jika dalam tempoh 45 minit kita tak pegi toilet, itu menunjukkan badan kita kurang air..

12.
CATAT PERTUMBUHAN ANDA

Sentiasa timbang berat badan setiap minggu. Dlm tempoh seminggu jika ada pertambahan 0-5-1lbs itu menunjukkan anda dlm posisi yg baik. Jika lebih dari itu, kemungkinan besar yg naik itu ialah lemak. Jadi kena check balik diet kita.

created by cikgu besi http://binabadan.8.forumer.com

1 comment:

  1. xmampu la nk diet makan banyak2 protein cm2... aku makan 4x sehari je.. xlarat nk banyak2 kali sbb kene prepare bagai.. hmmm

    ReplyDelete