Tuesday, December 21, 2010

12 CARA MAKAN UNTUK MEMBESAR CARA BODYBUILDER

Untuk membuat saiz atau membesar anda memang tidak dapat lari drp makanan. Ramai yang mengeluh kerana masih gagal untuk menambah saiz badan masing2 walaupun mereka declare dah buat macam2 benda. Berikut 12 cara pemakanan yang boleh digunakan utk membantu anda membesar..

1
. MAKAN PROTIN SECUKUPNYA

Dlm dunia BB, protin merupaka makronutrient yg sentiasa dihati. protin membekalkan asid amino yg menjadi baja kepada otot. Tisu otot yg rosak akibat aktiviti mengangkat besi perlu diberi baja protin utk ia membesar.

2.
MAKAN SEKURANG-KURANGNYA 6 X SEHARI.

Makan dalam tempoh antara 2-3 jam akan memastikan keperluan nutriet utk tumbesaran badan sentiasa berlaku. Jika tidak hormon catabolic khasnya cortisol akan membiak dlm badan. Hasilnya badan malas utk membesar. Makan secara kerap juga dapat memastikan BF sentiasa dlm kawalan.

3. [
size=18]MAKAN DGN BANYAK LEMAK YANG BAIK
[/size]

Lemak penting utk pertumbuhan badan yg optimum khasnya perkaitannya dgn pengeluaran hormon testosteron (anabolic). Jadi mula ambil makanan y kaya dgn 'saturated fat' seperti telur kuning, daging merah dan hasil tenusu. Ikan juga bagus kerana membekalkan Omega 3.

4
. TINGKATKAN PENGAMBILAN KARBOHIDRAT

Karbo selalu dikaitkan dgn pengeluaran tenaga. Ia boleh diumpamakan janakuasa. Sebenarnya karbo juga menyumbang pd pertumbuhan badan secara optimum kerana kaitannya dgn hormon insulin yg begitu hebat membawa zat dan asid amino ke dalam tisu2 otot.

5.
MAKAN SEBELUM WO

Agak pelik? makan di sini bukan bermaksud melantak sampai x ingat dunia. Untuk mengimbangi keadaan catabolic masa train nanti, ambil 20 gram whey dan 20-40gm slow digest karbo 30 minit sebelum WO

6.
MAKAN SELEPAS WO

Dalam keadaan badan yg catabolic dan penurunan glycogen semasa train, ambil 30-40 gm whey bersama fast carbo selepas train. Selepas itu, dlm tempoh 45 minit bersedia utk makan solid food dlm ratio 55 karbo, 30 protin,15 lemak.

7
. TAMBAH BCAA DALAM SUPPLEMENT

Bcaa penting utk mengelakkan otot breakdown, meningkatkan protin sintesis dan menghalang hormon catabolic. Ambil 3-5g sebelum dan 4-5gm selepas WO.

8
. JADI SEORANG 'CHEATER'

Selepas beberapa hari mengamalkan diet yg agak 'ketat', seseorang itu boleh melayan makanan yg ditegah sebelum ini. Pengambilan burger bigmag, pizza, ayam kfc dibolehkan dgn syarat ia masih mengekalkan 6x makan dan mengantikan sebahagian drp meal utk memastikan fat 'undercheck'.

9
. GUNA TESTOSTERONE BOOSTER

Dengan menambah supplement ini akan dapat membantu menambahkan pertumbuhan otot.

10
. JADI KARNIVOR SEBENAR

Walaupun ramai beranggapan makan daging akan meningkatkan kadar kolestrol, pengambilan daging merah tertentu membekalkan sejumlah vit B yg penting utk tenaga, zinc, creatine dan besi.

11.
MINUM AIR DGN BANYAK

75% badan kita ialah air. Jadi air sgt penting utk pertumbuhan sel dalam badan. Minum air dgn byk akan meningkatkan volume pembesaran otot. Tambah kalau menggunakan creatin. Mcm mana nak tau bdn kita dyhydrade atau tak. Cuba minum 24 oz air dalam jangkamasa yg singkat. Jika dalam tempoh 45 minit kita tak pegi toilet, itu menunjukkan badan kita kurang air..

12.
CATAT PERTUMBUHAN ANDA

Sentiasa timbang berat badan setiap minggu. Dlm tempoh seminggu jika ada pertambahan 0-5-1lbs itu menunjukkan anda dlm posisi yg baik. Jika lebih dari itu, kemungkinan besar yg naik itu ialah lemak. Jadi kena check balik diet kita.

created by cikgu besi http://binabadan.8.forumer.com

7 comments:

  1. xmampu la nk diet makan banyak2 protein cm2... aku makan 4x sehari je.. xlarat nk banyak2 kali sbb kene prepare bagai.. hmmm

    ReplyDelete
  2. Memang bagus tips ni.. InsyaAllah boleh diamalkan :)

    Kalau saya pulak, biasanya saya amalkan minum minuman tenaga sebagai pelengkap nutrisi dalam badan especially kalau nak bersukan..

    http://miaqaisarah.com/2015/05/20/performance-drink-minuman-tenaga-terbaik/

    ReplyDelete
  3. Saya seorang yang agak aktif juga dalam senaman senaman gym. Saya buat senaman tersebut di rumah. Saya sudah lama melakukannya, kini masuk tahun 5. Tanpa ubat, tanpa mengambil sebarang ubat penahan sakit dan makanan tambahan. Saya cuma paksa dan tahan kesakitan yang dikecapi. Sy lakukan selepas subuh, 2 jam lepas zohor 2 jam dan malam jam 8 hingga jam 10 atau lebih. Sabtu ahad sy buat 8 jam. Dalam sebulan hanya 2 hari rehat. Saya juga pernah makan 6 kali sehari. Hingga berat badan hampir mencecah 90 kg. Berat beban yg sy angkat semuanya 80kg hingga 150kg ketika itu. Banyak perkara buruk yg sy alami. Mudah letih, sesak nafas, dan perasaan yg sentiasa tidak ceria dan macam2 lagi. Bermula saat itu saya sedar yg cara saya adalah salah. Bukannya untuk kesihatan tapi menuju arah kurang sihat. Saya kembali tekad menurun berat badan seimbang dengan BMI. Kini berat badan saya sudah turun 73kg dan masih giat melakukan aktiviti gym bodybuilder, dan sekarang dalam usaha membentuk kembali six pack abs. Juga berusaha mengimbang berat badan hanya target 75kg. Pendapat saya, apa juga kemahuan anda dalam bidang ini, ingatlah bahawa kesihatan adalah target utama. Lakukanlah mengikut julat kesesuaian kemampuan anda, dan berkesesuaian terhadap kesihatan anda..atau anda sebenarnya menuju kubur. Sentiasa muhasabah. Sekian.

    ReplyDelete
  4. Tambahan pula, saya juga berpendapat, sekiranya anda seorang yang kurus, boleh lah guna tips yg diberi oleh admin dengan syarat sentiasa melakukan gym agar berat badan naik bukan kerana lemak tapi otot yg membesar. Bilamana jika anda seorang yg gemuk pula, saya berpendapat amalkan diet atau kurangkan makan dengan syarat jangan pernah tinggal aktiviti gym agar proses penurunan berat badan cepat berlaku dan dalam keadaan penonjolan otot. Bagi mereka, seperti The Rock(wwe superstar&actor), Arnold dan banyak lagi yg berat badan mereka melebihi julat bmi normal, pendapat saya kerana memang keturunan mereka dari genetik saizyg besar2. Dan jangan kita terjerat untuk menyamakan saiz seperti mereka tapi hadapilah mengikut saiz anda. Sebenarnya saya juga masih baru dalam hal ini dan sekiranya satu hari nanti, jika saya mempunyai kesadoan tubuh yg mantap melebihi keseimbangan saiz berat badan tapi sado, insya Allah saya kongsikan. Apa makanan,bagaimana bentuk senamanz berapa jam sehari dan secara keseluruhan sy akan kongsi. Buat masa ini, saya cuma dapat kongsikan yg bentuk tubuh masih belum memuaskan, dan masih jauh perjalanan. Tapi satu rahsia, saya tidak pernah berhenti.

    ReplyDelete
  5. Tambahan pula, saya juga berpendapat, sekiranya anda seorang yang kurus, boleh lah guna tips yg diberi oleh admin dengan syarat sentiasa melakukan gym agar berat badan naik bukan kerana lemak tapi otot yg membesar. Bilamana jika anda seorang yg gemuk pula, saya berpendapat amalkan diet atau kurangkan makan dengan syarat jangan pernah tinggal aktiviti gym agar proses penurunan berat badan cepat berlaku dan dalam keadaan penonjolan otot. Bagi mereka, seperti The Rock(wwe superstar&actor), Arnold dan banyak lagi yg berat badan mereka melebihi julat bmi normal, pendapat saya kerana memang keturunan mereka dari genetik saizyg besar2. Dan jangan kita terjerat untuk menyamakan saiz seperti mereka tapi hadapilah mengikut saiz anda. Sebenarnya saya juga masih baru dalam hal ini dan sekiranya satu hari nanti, jika saya mempunyai kesadoan tubuh yg mantap melebihi keseimbangan saiz berat badan tapi sado, insya Allah saya kongsikan. Apa makanan,bagaimana bentuk senamanz berapa jam sehari dan secara keseluruhan sy akan kongsi. Buat masa ini, saya cuma dapat kongsikan yg bentuk tubuh masih belum memuaskan, dan masih jauh perjalanan. Tapi satu rahsia, saya tidak pernah berhenti.

    ReplyDelete
  6. Kesimpulan, biar anda keturunan saiz kecil tapi kesadoan mantap menyerlah, saya yakin, setiap bodybuilder akan respek kepada anda, kerana mereka tahu, perkara2 perit yang anda lalui, berapa kerap anda melakukannya dan kesakitan yg dilalui. Sebab itulah ramai bodybuilder bpendapat walau saiz badan kecil tapi kesadoannya menjadi dan mantap,mereka menggelarnya the beast. Ini bukan soal siapa kuat atau lemah tapi semangat kesukanannya tinggi. 🙂

    ReplyDelete